05 decembrie 2016

Armonie cvasi-totală în problema taxelor

A fost o dezbatere interesantă legate de taxe. Atenție, dezbatere publică. Sigur, ar fi fost mai interesant ca participarea cetățenilor să fi fost mult mai activă, în fond se vorbește de bănuții pe care îi scoatem fiecare din buzunar pe diverse chestii care se numesc taxe și impozite locale.


Mărturisesc sincer că este un domeniu pe care l-am evitat mereu datorită faptului că mi s-a părut foarte complicat. Orice discuție legată de chestii contabile și care implică o sumedenie de cifre și procente imi repugnă (cu toate că fac imense eforturi să mă adaptez). Dar niciodată nu este prea târziu să înveți că în spatele acestor cifre și procente se asund o grămadă de chichițe, poți descoperi că mulți bani s-ar putea duce aiurea și fără eficiență dacă nu sunt chibzuiți corect. Cum bine au constatat toți cei care s-au pronunțat (CEDES, Anca Rațiu, consilierul Pop Claudiu, Mihai Șerengheu, Neagu Minoru, Dan Boanță), există anomalii care ne ard la buzunar dar sunt și multe locuri unde taxele ar trebui să se armonizeze cu "situația din teren". De bun simț mi s-au părut opiniile că orașul nostru este în mod nefiresc împărțit în niște sectoare în funcție de care cetățeanul plătește taxele în mod diversificat. Adică împărțealaă este incorectă! Și mie mi se pare aiurea ca cetățeanului din Hetiur să i se impună taxe similare cu ale unui sighișorean care locuiește în zona a II-a când el nu beneficiază de aceleași facilități... Tot așa cum zona I se întinde nefiresc de mult pe harta geografică a orașului cuprinzând cartiere care sunt fizic, foarte departe de ceea ar trebui să se cheme "zonă centrală". Am aflat că taxa pe divorț este cam mare, și că nu există taxă pe scanarea documentelor solicitate în virtutea Legii 544/2001. 

Am mai aflat și că taxa SMURD ar fi ilegală precum și cea percepută pe sălile de sport (aștept cu interes argumentele)...

În general a fost o armonie neașteptată în opinii și propuneri în ciuda faptului că acestea veneau din zone aparent incompatibile. Semn că atunci când e vorba să scoatem bani din buzunar, devenim brusc foarte apropiați.

Cert este că ar fi extrem de util ca orice astfel de proiect să fie supus din timp dezbaterii publice. Și în problema patinoarului ar fi fost necesară o astfel de dezbatere, sunt sigur că rezultatul ar fi fost cu totul altul.

În final o înregistrare care nu mai necesită niciun comentariu. Atenție la "algoritm" :D