22 august 2017

Despre ProEtnica, altfel

Pentru că suntem "Altfel" ne facem datoria să facem și cealaltă muncă. Neplăcută. Uite de-aceea sunt numit "uricios", "cârcotaș", "Gică Contra". Problema însă nu pleacă de la mine... Nici de data asta...

Fac ceea ce nu face presa și personalitățile orașului. O presă fără ochi critic, excesiv de laudativă, ocolind cu grijă umbrele și aspectele care "nu dau bine", nu este presă. O știu, și cu toate că am amici prin ea, și ei mă știu pe mine că nu fac compromisuri când vine vorba de presă. Ne place sau nu, cineva trebuie să o facă și asta. Sincer, mie mie chiar mi-ar place ca orașul nostru să aibă cu adevărat o presă independentă și echilibrată. Care să scoată în evidență și aspectele bune dar mai ales cele negative. De ce mai ales cele negative?! Pentru că dacă acestea vor fi mereu băgate sub preș, cele bune se vor degrada pas cu pas. De ce?! Pentru că se poate. Pentru că așa se întâmplă oriunde unde ochiul critic este absent...

Despre politicieni prefer să tac. Încă...

Deci, ProEtnica Sighișoara 2017

Nu am participat, așa cum nu am participat la Festivalul de Artă Medievală. veți întreba pe bună dreptate cum mă pot pronunța în această situație asupra unui astfel de eveniment?! Ei bine, comparativ cu acum câțiva ani, acum ai tone de informație. Filmulețe, facebook, pagini de presă, vizitatori, comunicare cu prieteni, mesaje private. ca de obicei, primesc aspectele mai degrabă negative. Asta e!

Deci, acest eveniment este unul dintre cele mai respectabile care are loc la Sighișoara. Orice eveniment care are generozitatea de a aduce alături etnii, minorități, dea a aduce la masa dialogului teme adeseori incomode cum ar fi toleranța față de minorități, buna conviețuire, schimburile culturale, cunoașterea celuilalt, este un eveniment ce trebuie sprijinit fără ezitare! Dar nu în orice fel de condiții. Mă voi explica de ce. Și m-aș bucura dacă aș fi foarte bine înțeles...

Ca și în cazul Festivalului Medieval (dar și ca situație generală), pare că niciun eveniment respectabil nu scapă de agresiunea kistch-ului. Ca și la FAM (Festivalul de Artă Medievală) s-a petrecut exact același fenomen, agresiunea dizgrațioasă a comerciantului de duzină (pe românăște deși nu doresc să sune în niciun fel rasist, țigănie. Pentru că aici vreau să fac un joc de cuvinte, Țigănie- Țigăn ie.


Să începem mai întâi cu regulamentul festivalului pe care îl puteți deschide dând click aici

Destul de lipsit de precizie. Ba foarte ambiguu parcă dinadins să ofere portițe nenumărate. Mai ales la capitolul comerț. În care ar fi trebuit după opinia mea personală stipulat clar și concis, sunt acceptați exlusiv artizanii și meșteșugarii cu atestate, verificabili. Cum se verifică?! Simplu! Îi obligi să-ți aducă câte-un filmuleț în care să-l vezi pe mnealui sau mneaei țesând sau brodând ii (în acest caz).  Și, ca și la precedentul festival, FAM dar și la cel al meșteșugarilor, dar doar parțial, aici este buba. Și voi încerca să aflu (am deja câteva indicii) cine stă în spatele acestei afaceri dubioase care strică nu numai aspectul festivalurilor dar face concurență neloială oricui. Începând de la localurile de alimentație publică laocale care nu pot să-și deschidă decât cu mare greutate standuri proprii și mână la alungarea devăraților meșteșugari de căte "artizani" din Breaza care vând ii făcute-n China, achiziționate de unde altundeva decât de la Dragonul Roșu, și când spui Dragonul Roșu spui mafie. O producătoare de ii a reușit să vândă o singură ie pe tot parcursul festivalului și a și declarat că sufocată de concurența neloială abandonează ideea de a mai veni la Sighișoara pe viitor! La fel și alții, descurajați și ei! Asta dorim?! Păi atunci spuneți-o cu subiect și predicat fraților nu vă ascundeți după cireș!

Din regulament aflăm cine dă autorizațiile după ce trece prin filtrul cui. Deci aici știm cum stăm. Pe mine mă nedumerește de ce, care este mobilul (altul pe care l-am putea bănui) care determină organizatorii să favorizeze tot felul de comercianți dubioși în detrimentul artizanilor. Artizani care, să fim bine înțeleși, nu pot rezista în această competiție complet neloială (eu o numesc frust mizerabilă) cu chinezăriile care au sufocat orașul?! Cine are acest interes?! O face inconștient sau nu?! Iată de ce am decis să ies din carapace și să încerc să organizez o masă rotundă pe acest subiect. La care să-i invit pe organizatori, primăria, oameni de cultură, dar în primul rând cetățeni pentru a discuta deschis problema. Fără patimă, dar cu cărțile pe masă. Transformăm Sighișoara într-un fel de "slobozie" sau o îndreptăm spre conservare, autenticitate, bun gust?! Pentru că, notabil, cu acest ritm de un pas înainte și doi înapoi, suntem depășiți de alte localități unde nu se prea fac compromisuri. Cel mai recent model este Festivalul Medieval de la Suceava de unde am avut numai vești bune! Îl umplem cu tonete, titicaruri, comerț mizerabil și kistch sau încercăm să construim ceva durabil dind o șansă bunului gust, culturii adevărate, artei (adevărate), meșteșugarilor și micilor producători. Sau nu?! Asta ca să știm cum stăm! Eu vreau să știu în ce Sighișoară voi trăi în următorii ani! Și nu numai eu!

Voi posta aici câteva fotografii. În primul rând cele făcute la standurile "artizanilor" de ii.  Nici măcar nu s-au mai obosit să le mai dea jos etichetele chinezești. Interesant (sau nu?!) sunt aceiași care cu alte ocazii au zeci de tarabe cu gablonțuri de arginătărie și mimează manufacturarea lor...


     


  

Desigur aceste ipostaze nu le veți găsi nici pe paginile "presei independente", nici ale organizatorilor, și nici ale autorităților. Acolo găsim numai aspectele pozitive pe principiul "laudă-mă gură" Și, din fericire, au fost evenimente remarcabile care fac din acest festival ceva aproape unic. Ceea ce mă determină să-mi pun speranțe în continuare...

aleXandru goța @ și câțiva prieteni