14 martie 2018

Ce ne oferă sistemele video de supraveghere urbană?!

Este deja un întreg semi-scandal legat de finanțarea proiectului pentru amplasarea unui sistem video (CCTV) în oraș în valoare de peste 1.700.000 lei. Am citit toată documentația găsită pe pagina oficială a primăriei pe care v-o postez integral aici inclusiv proiectul de hotărâre.













Din păcate și în acest caz autorul proiectului nu ne oferă prea multe detalii despre acest proiect. Știm că precedentul pe care s-au aruncat o grămadă de bani este inutilizabil, dar pentru asta nu răspunde nimeni!

Despre sistemele CCTV. Prezența lor în viața noastră este discutabilă și contestabilă. Am trăit și lucrat într-o țară (Marea Britanie) unde spațiile publice, străzile, gările, parcările, mijloacele de transport în comun sunt însețate de astfel de camere. Și acolo opiniile sunt împărțite. Dar, un lucru este clar, infracționalitatea a scăzut după instalarea acestor sisteme. Eu personal nu am nicio porblemă cu amplasarea unor astfel de sisteme deși știu că într-un stat iliberal (spre care ne duc cu neabătută mândrie patriotică Daddy, Lăturiceanu &Co) ele pot deveni niște instrumente abuzive. Pe mine mă interesează dacă banul public este folosit corect.

Cum spuneam, informația găsită nu ne dă detalii despre acest sistem decât studiul DALI conceput și pe care l-am postat aici. Ni se spune că sistemul va utiliza camere de supraveghere Mobotix (nu știm ce cod). Pe compari.ro găsesc mai multe tipuri de camere pentru uz extern cu sume cuprinse între 6200 de lei și 8600 de lei/buc. Desigur, sistemul nu se rezumă doar la aceste camere, mai vorbim de sisteme de stocare, mentenanță, etc. deci, o grămadă de lucruri conexe...

Lipsa de transparență naște mereu suspiciuni. Am înțeles că opoziția s-a opus pentru că... ce ne trebuie nouă acum CCTV când avem alte chestii nerezolvate?! Au și ei dreptatea lor. Pe de altă pare, comportamentele antisociale se înmulțesc pe zi ce trece. Și aici mă refer de la organizarea de raliuri aiurea pe străzile orașului zi și noapte, la distrugerea de bunuri publice dar fapte și mai grave. Știm foarte bine din cazuistici recente mediatizate intens câte astfel de fapte (violuri, crime, accidente auto, furturi, distrugeri) au fost rezolvate rapid tocmai datorită unor astfel de sisteme.

Dintr-un studiu detaliat care ar fi trebuit să fie inclus în expunerea de motive am fi putut afla concret cât pierde anual bugetul acestui oraș datorită unor astfel de fapte antisociale. Câți bani consumă anchete penale unde lipsesc dovezi concrete cum ar fi astfel de înregistrări. Și așa am fi putut pune în balanță ce pierdem (și ce câștigăm) în urma unei astfel de investiții.

aleXandru goța