18 mai 2016

De ce tace Iulian Sîrbu?!

Orice candidat asupra căruia planează umbre de îndoială este un candidat vulnerabil. Și orice candidat care nu lămurește umbrele de îndoială ori nu este capabil să o facă, ori nu dorește. Amândouă în opinia mea sunt niște handicapuri care în timp vor deveni insurmontabile. Umbrele vor atârna ca o piatră de moară. Nu cred (continui să sper) că există vreun candidat care dorește să acceadă la vreo funcție publică dintr-o postură controversată. Ar fi fatal.
Avem în acest moment doi candidați care sunt într-o atare postură. Iulian Sîrbu din partea UIPS și Toth Tivadar din partea UDMR. Ultimul se află în proces cu Agenția Națională de Integritate și nu am nicio informație dacă acest proces s-a finalizat și cum. Până la finalizare funcționează desigur prezumția de nevinovăție dar rămân la convingerea că atâta timp cât asupra ta planează o umbră de îndoială este benefic să faci un pas în spate măcar până când lucrurile sunt lămurite definitiv. Cert este că nici candidatul UDMR la postul de primar nu face nici cea mai mică aluzie la situația destul de controversată în care se află. Poate că așteaptă ca într-un viitor cât mai scurt alianța toxică anti-anticorupție ce funcționează brici în Parlamentul României (alianță din care și UDMR face parte cu foarte mult succes) să ajungă în situația absolut fericită pentru mulți ca într-un final conflictul de interese să fie dezincriminat și uite-așa o grămadă de politicieni să renască imaculați precum Venus din spuma mării.

Acest articol a generat foarte mult interes (dați link pentru a-l citi). Un interes firesc după opinia mea. De către unii a fost receptat corect ca fiind un demers jurnalistic normal, de către alții ca fiind un atac frontal la persoană. Coincidența face ca imediat după publicarea lui să mă întâlnesc cu candidatul UIPS și echipa sa de campanie, pe stradă. I-am văzut vădit incomodați, ba chiar am fost blând admonestat că "nu aș susține" (am spus-o în față că pe unii din lista de candidați i-aș suține fără reținere dar pe alții nici în ruptul capului). L-am întrebat atunci dacă îl citise și mi-a răspuns încurcat că nu. Ei bine, nu l-am crezut. Faptul că în jurul meu se crease un gol umplut cu un amestec penibil de tăcere și disconfort mi-a demonstrat din plin că articolul fusese citit. Îi dau credit candidatului UIPS că poate personal nu avusese timpul fizic să-l citească. Dar nu cred că nu fusese înștiințat de publicarea lui. L-am rugat atunci să facă tot posibilul să lămurească problema deoarece ar fi numai înspre binele său și al partidului pe care îl reprezintă. Și nu să mă lămurească pe mine personal ci tocmai pe cei care au intenția să-l voteze. Nu a făcut-o nici la o săptămână distanță ceea ce nu este deloc un semn bun. Mai mult, toate semnalele pe care le primesc (surse am suficiente ca să pot măsura "temperatura" dintr-un staff de campanie) dovedesc că articolul a fost receptat ca un afront personal. Țin să-i reamintesc Domnului Sîrbu și colegilor că un comportament similar l-a avut fostul primar Dorin Dăneșan și rezultatele se știu. Cea mai mare greșeală a unui politician este să personalizeze subiectele de interes public care îl vizează. O astfel de atitudine îl va duce în mod cert mai repede sau mai târziu într-o fundătură.

Recunosc că o bună perioadă de timp am fost temperat favorabil ideii de a-l avea primar pe Iulian Sârbu și și acum cred că nu ar fi un rău administrator. Singura problemă rămâne aceea amintită în articolul de acum o săptămână problemă asupra căreia domnul Iulian Sîrbu tace cu obstinație. Și nu e bine deloc! "Boala lungă, moarte sigură", cunoaștem proverbul... Mai mult, o armată de pseudonime au invadat pagina de Facebook a paginii Sighișoara Altfel care aparține tot subsemnatului și care, desigur, sub curajul anonimatului comentau absolut orice în afară de subiectul articolului. Și pentru a nu mai lăsa niciun fel de dubii, le ofer acum documente care pot intra în dezbatere publică. Fără niciun fel de comentarii adiacente. Sigur, decizia Curții de Apel Mureș este scrisă într-un limbaj juridic care pentru noi muritorii de rând devine pe alocuri destul de abstract. Dar, nu suficient de abstract pentru a nu putea trage concluziile necesare. Îi invit și pe anonimii din staff-ul domniei sale cu competențele necesare să comenteze această decizie juridică definitivă. Respectivul document nu face referire directă la Domnul Iulian Sîrbu. Nici nu are cum. Dar face referire la activitatea firmei al cărei proprietar (sau co-proprietar) a fost. Și care, spune decizia Curții de Apel, a primit cadou la un anumit moment o prelungire de contract dovedită ca fiind ilegală. Și asta cu binecuvântarea Consiliului Local din acea vreme (anul 2008) fapt cu privire la care presa indepdendentă din Sighișoara devine brusc amnezică! Și care dovedește fără niciun fel de dubii că firma SC BOSS Company SRL a fost o bună bucată de vreme un partener de afaceri  de nădejde când a fost vorba de banul public scos din buzunarul cetățenilor Sighișoarei.






Dacă Domnul Iulian Sîrbu va putea convinge (pe mine mai puțin, important este să-i convingă pe cetățenii orașului cărora le solicită votul) că în acest document nu există niciun fel de umbră care ar putea impieta asupra activității sale viitoare eu personal voi fi primul care voi vota cu domnia sa. În cazul în care va continua să păstreze tăcerea îi reamintesc că și tăcerea este un răspuns.

Primesc tot mai des mesaje private imperative de genul "dar în ceilalți de ce nu dau?!". În primul rând pentru că eu "nu dau" (știm bine ce se ascunde în spatele termenului)! În mod particular nu am absolut nimic personal cu nimeni. Îi invit să-și reamintească de toată activitatea mea jurnalistică care deja a depășit 20 de ani și să nu devină brusc selectivi. Și că atunci când au avut dreptate le-am fost alături! Începând cu JSR, continuând cu Sighișoara Samizdat și acum cu această pagină există nenumărate dovezi că nu am făcut niciodată jocul nimănui.

Așa cum am mai precizat, Sighișoara Altfel stă la dispoziția dreptului la replică așa cum este firesc.

Alexandru Goța

P.S. În ciuda unor puncte de vedere diametral opuse care ne-au despărțit drumurile, dedic acest articol memoriei lui Florin Staicu care a trecut în neființă acum câteva zile.