10 iunie 2016

În curtea MET cântă găina sau cocoșul Iuliei Albu?!

Se pare că Fundația Mihai Eminescu Trust se află într-o gravă criză de imagine. Dar și imaginație. Mai întâi am aflat cu interes sincer că se intenționează inițierea unui târg în apropierea sediului MET din Cetate (str. Zidul Cetății), târg care să promoveze produse și creații ale fermierilor și meșteșugarilor din zonă. OK, îmi zic, perfect, deși ideea nu este nouă și nici nu aparține MET. Dar nu contează cine vine cu ideile ci aceia care reușesc să le pună în aplicare. Și atâta timp cât se găsește o cale de-a promova produsele din zona noastră, orice astfel de inițiativă trebuie să fie sprijinită...




Prima dată când am auzit că respectivul târg a găsi în "designerul" Iulia Albu un vehicul ("alive") de promovare, am grezut că este o glumă. Nu, nu este. Sau dacă vreți, este, dar una proastă. Personajul respectiv se remarcă exclusiv prin aparițiile sale excentrice menite să șocheze și în acest mod ocupă paginile ziarelor de tip can-can și monden. Și a emisiunilor tv de nișă. Domnișoara (mă rog...), se erijează în lumea "fashion"-ului de Dâmbovița nu prin creații care să fi rupt gura catwalk-urilor Parisului sau Milano-ului ci pretinzând a fi un soi de critic nemilos (desigur mai mult decât pertinent) pus să judece prezența publică a diverselor vipulițe și vipuște bucureștene (în materie de gusturi "dă fașion", dar nu numai). Cum s-ar spune, atunci când nu te prea dă spiritul creativ afară din casă, te transformi în critic de artă. Și iei la purecat tot felul de personalități care nu au nimic de-a face cu creația artistică ci mai ales cu chestii de gen clubbing, party-uri și scandaluri mondene (care nu au nimic de-a face cu Sighișoara!). Pentru că asta e Iulia Albu. Un personaj excentric care face și pe dracu-n patru să se mențină în lumina nemiloasă a reflectoarelor mondenității dâmbovițene.

Am și reușit să citesc un interviu complet idiot aici, interviu în care fantezia "fașionistei" debordează în banalități. Sincer, nu am habar care a fost rațiunea fundației să-și lipească numele de-un personaj despre care nu am aflat (și am răsfoit intens internetul) să fi avut până acum vreo legătură cu creația populară autentică. Madama vorbește de promovarea iei românești dar mai ales cam cum poți să achiziționezi una originală (deci, despre comerț). Din miile de fotografii ale "creatoarei" care (desigur într-un mod care nu ține deloc de narcisism) este totodată și propriul ei fotomodel, nu am găsit măcar una care să aibă vreo legătură cu creația folclorică românească. O puteți face și dumneavoastră googălind puțin (asta dacă nu aveți ceva mai bun de făcut). Și aici, dar și aici. Funny, nu?!

Dat find faptul că madama a intrat în gura lumii plimbând o găină (vie!!) pe post de pet personal prin Centrul Vechi al Bucureștilor, bănuiesc că ține strategia secretă a MET, aceea de a promova cunoscuta rasă de găini autohtone aflate în pericol de-a dispărea în fața concurenței, "Gât Golaș de Transilvania". Desigur că prezența madamei vip nu are nicio legătură cu finanțarea acestei inițiative altfel lăudabile, ci exclusiv cu naveta pe care a început să o facă între București și Sighișoara, după cum afirmă. I-o fi găsit puicuței personale un cocoșel pintenat dispus s-o facă să-i sară fulgii... Și dacă mai și ies niște ouă de aur, cu atât mai bine!

Alexandru Goța

P.S. Pentru faptul că a dat totuși orașului Sighișoara nota 10 ar trebui să-i fim recunoscători? 10 pentru ce?! La cocoși sau la puicuțe?