28 octombrie 2016

Centura ocolitoare. O temă care ar trebui să ne preocupe pe toți

Când vrei să bulversezi o comunitate, creezi (sau umfli) false probleme. Nu că astfel de probleme nu ar exista (și din păcate există destule) dar ele nu exclud altele cu care comunitatea noastră se confruntă... Ocupându-ne doar de una sau două (care ne și fac imagine) le uităm pe celelalte care ar aduce o viață mai ușoară întregii comunități.


Câți dintre voi știu că acum câțiva ani au fost efectuate nu unul, ci două studii pentru o centură ocolitoare absolut necesară în condițiile unui trafic infernal?! Studii care cu siguranță nu au fost deloc ieftine. S-au efectuat de către firme de specialitate ridicări topo, deci, într-un fel, documentația există.

Priviți linia roșie din imaginea de mai jos. E vorba de 12-13 km! Doar 12-13 km care, dacă ne-am uni forțele pentru a determina o prioritizare a acestui proiect, într-un an ar fi gata! Dacă am lăsa la o parte frustrările, micile interese, "strâmbele", orașul s-ar degreva de aproape 100% din traficul greu care acum tranzitează exact prin mijloc. Am scăpa de poluarea fonică infernală, am descărca infrastructura și așa aflată în gravă suferință, am beneficia de un aer mai curat. Am circula mai în siguranță atât șoferi cât și pietoni. Am putea astfel identifica mai multe locuri de parcare pentru cei care vor să viziteze orașul.

Au fost și sunt voci care pretind că prin realizarea unei astfel de centuri, numărul turiștilor ar scădea și afacerile ar avea de suferit. Asta înseamnă viziune îngustă, nefundamentată pe niciun studiu de fezabilitate cât de sumar. Dimpotrivă, numărul turiștilor ar crește. În primul rând, cei care vin cu intenția de-a vizita orașul o fac, fie că există sau nu centură ocolitoare. Dar, un trafic mai aerisit i-ar determina și pe alții să oprească în oraș în loc să le fie lehamite să evadeze din coloanele interminabile de tir-uri.