27 ianuarie 2017

Scrisoare deschisă primarului Ovidiu Mălâncrăvean

Scrisoare deschisă primarului municipiului Sighișoara

Domnule Ovidiu Mălâncrăvean

a trecut deja mai bine de o jumătate de an de la alegerile locale, moment din care ați devenit primar al orașului nostru. Mărturisesc că de la început am făcut un imens efort de a face abstracție de apartenența dumneavoastră politică, mai ales că am avut toate motivele și argumentele pentru a nu acorda prea mult credit nici actualei opoziții locale. Mai pe românește spus, am considerat normal ca la alegerile locale să votezi omul mai ales că aparținem unei comunități suficient de mici pentru a acorda cuiva credit chiar dacă nu îl cunoști personal...


În același timp, din același motiv, am fost suficient de dezamăgit de echipa propusă de partidul dumneavoastră pentru a nu-i acorda votul meu.

Mi-am exprimat însă disponibilitatea (firească) de a sprijini orice inițiativă menită să aducă comunității noastre un plus de bunăstare și civilizație. Am și demarat câteva inițiative necesare pe care le-am și subliniat la momentul oportun. Aș fi făcut-o cu oricine altcineva care pune Sighișoara înaintea interselor personale sau de partid. Cu toate că, pe parcurs, anturajul dumneavoastră politic a început să îmi ridice firești semne de întrebare. Mai ales că el provine dintr-un trecut nu foarte îndepărtat, acela în care predecesorul dumneavoastră, fostul (?) coleg de partid, Ioan Dorin Dăneșan, "călărise" împreună cu camarila transpartinică, orașul acesta. O parte dintre foștii săi aliați au avut bunul simț să facă un pas în spate. O altă parte, a rămas activă în background și îi cunoașteți foarte bine nu este nevoie să-i numesc. Dar dacă este nevoie, îi voi numi cu nume și prenume. Să nu mă înțelegeți greșit (adică în exact în aceiași termeni total greșiți, prin care eram catalogat de către actuala opoziție locală ca fiind "vândut PSD"). Bănuiesc că mă cunoașteți suficient de bine ca să fiți suficient de convins că nu am avut niciodată în activitatea mea civică intenția de a face parti-priuri. Am avut preferințele mele politice de moment (la care avem cu toții dreptul) dar acestea au fost strict niște opțiuni pragmatice și atât. Nu am acordat niciodată un credit în alb niciunei personalități politice. Unui partid, nici atât! Am motivele mele să fiu rezervat. Și sunt sigur că mă înțelegeți perfect...

În acest moment, partidul din care faceți parte a intrat pe un parcurs care, după opinia mea personală, duce țara asta afară din Europa și lumea civilizată (în care abia intrase). Asistăm de o perioadă de timp la un asalt cvasi-total asupra justiției și a statului de drept. Nu are rost să dezvolt subiectul pentru că aș dilua mesajul. Sunt la fel de sigur că înțelegeți!

Din acest moment, spre îngrijorarea mea (și nu numai a mea!), sunt pus în situația nefericită de ieși cu un mesaj public pentru că, după cum probabil știți, poziția mea civică rămâne neschimbată (așa cum a fost în ultimii 27 de ani). Marea dramă a României ultimilor 27 de ani a rămas corupția instituționalizată. Corupție la care partidul din care faceți parte a avut un rol covârșitor. Nu este nevoie să vin cu exemple generale, este suficient de cele pe care le-am tratat la momentul oportun, așa cum se cuvine. Cu riscuri personale pe care nu le-am dezvăluit nicodată în întregime (și nici nu consider că ar fi momentul oportun). Ele se numesc "Dracula Park", "Roșia Montană", "Casa Schaessburg" (caz care l-a trimis pe predecesorul dumneavoastră pesedist în pușcărie, e drept, cu suspendare). Și multe altele...

Domnule Mălâncrăvean, tăcerea dumneavoastră față de momentul pe care-l trăim acum mărturisesc că mă întristează. Mai mult mă întristează atitudinea celor de lângă dumneavoastră sau din anturajul dumneavoastră, unii dintre ei consilieri locali (nu, nu mă ascund după deget, e vorba de domnul Adrian Grabcev) care insistă să se comporte într-o manieră care aduce aminte de perioada securist-comunistă (pe care am trăit-o amândoi, am cunoscut-o amândoi). De propagandiști siniștri (da, îmi cântăresc mereu cuvintele). Mă întristează faptul că, spre deosebire de alți primari, colegi de-ai dumneavoastră de partid (e drept, foarte puțini), nu v-ați pronunțat în niciun fel în ceea că privește proiectul de ordonanță de urgență referitor la aministierea și grațierea unor pedepse (din nou nu are rost să dezvolt subiectul, știm amândoi despre ce vorbim)... Ca să-l citez pe fostul și regretatul meu amic, Florin Staicu, "cine tace, consimte". Repet, tăcerea dumeavoastră mă îngrijorează!

Se pare că de facto, am ajuns amândoi în câteva săptămâni să trăim în două lumi care par incompatibile. Eu personal, detest asta! Eu am călătorit în aceste zile înapoi în timp, în epoca Adrian Năstase, un regim total discreționar și abuziv. Ale cărui abuzuri nu l-am acceptat și am reacționat în consecință! Așa cum am reacționat atunci, o fac și acum. Așa cum nimeni nu mi-a închis gura atunci, nu o va putea face nici acum. Consider corect să fiu deschis pentru a ști cum ne situăm.

Domnule Mălâncrvean, opinia mea personală în acest moment este că ați ales din punct de vedere politic, greșit. Continui să cred că nu vă potriviți în niciun fel mentalității unui partid abuziv, dispus să-și dezmintă propriile promisiuni electorale numai pentru a-și salva proprii penali (și pe cei ai partidelor partenere de guvernare). Pentru că PSD nu a fost, nu este, și nu cred că va fi niciodată un partid democratic. Și în niciun caz unul social-democrat (uitați-vă în imediata dumneavoastră vecinătate și numiți-mi un singur personaj cu înclinații social-democrate! Din nou, dacă este nevoie, le voi spune numele). V-o spune un om (subsemnatul) cu certe înclinații de stânga!

Domnule Mălâncrăvean, duminică voi fi și eu în stradă. Da, așa cum am mai fost și cum voi fi de fiecare dată când simt că democrația și așa fragilă a României este în pericol. Eu nu o să fac rabat și nici nu voi renunța la dreptul meu de a fi liber! Acest drept mi l-am câștigat singur într-o perioadă în care vocile civice erau foarte puține nu numai în Sighișoara ci în țara asta amărâtă. Nu am stat și nu voi sta niciodată deoparte nici în ruptul capului! Pentru că nu accept să trăiesc într-o lume unde borfașii politici ai acestei țări, fac legea.

Vă solicit pe această cale să vă pronunțați public (și foarte clar) în ceea ce privește ordonanțele de urgență promovate de către guvernul dumneavoastră. Asta pentru că am acest drept, să vă întreb public! Pentru că vreau să știu care este poziția primarului acestui oraș care, întâmplător (?!) face parte dintr-un partid care în acest moment tratează țara mea ca pe-o moșie personală și pe noi, cetățenii noștri, ca pe niște slugi vândute (cui, încă nu am aflat)...

În cazul (absolut nefericit) în care guvernul dumneavoastră (PSD-ALDE sprijinit de UDMR) va promova cele două ordonanțe în forma actuală (menită să salveze penalii care au devalizat această țară), voi întrerupe orice colaborare cu dumneavoastră și cu administrația municipiului Sighișoara. Nu îmi pot permite în niciun fel să dau credit unui partid (chiar la nivel local!) care este dispus să legalizeze fărădelegea.

Voi boicota orice activitate pe care o veți promova în viitor (indiferent de aparent bunele intenții) pentru că nu-mi pot permite să fac jocul unei camarile toxice dispusă să pună România pe butuci și să o scoată din lumea civilizată, numai pentru a-și salva penalii.

Sighișoara, 27 ianuarie 2017

cu respect
Alexandru Goța