luni, 1 februarie 2016

Groapa de gunoi pute (episodul #1)

4476/02.06.2000.

Da, știu, sună cam sec. Numai că, tare mi-e teamă că vom înghiți și mai mult în sec scotocind în dedesubturile acestui contract. Pentru că vorbim așa cum am promis despre contractul pe care Primăria Sighișoara, sub semnătura fostului primar Constantin Ștefănescu l-a încheiat în numele Consiliului Local (și deci în numele cetățenilor!) cu firma SC Schuster Ecosal S.R.L. la data de 2 iunie 2000 (cu câteva zile înainte de alegerile locale dacă îmi amintesc bine).


Așa numita groapă ecologică (pentru a fi în conformitate cu realitatea, de acum voi folosi necesarele ghilimele) a fost un subiect bun de campanie electorală a fostului primar. Eram prin acea vreme jurnalist la JS Reporter și-mi aduc aminte ce mult tam-tam electoral s-a făcut ("prima groapă ecologică din România, prima groapă conformă cu directivele de mediu UE, bla-bla-blaa"). Și recunosc, așa și părea să fie conform proiectului (a fost prima mea documentare serioasă în materie de gropi ecologice).

Numai că, afară era vopsit gardul. Conform contractului groapa avea termen de funcționare (cel puțin perioada de închiriere este de 22,5 ani începând cu data de 01.05.1998). Deci, groapa ar trebui închisă în anul 2018. Și aici avem prima inadvertență de ce data de închiriere nu corespunde cu aceea a semnării contractului?!

De la început contractul ridică câteva semne de întrebare. În primul rând, nu se specifică (să fie doar o scăpare?!) numărul Hotărârii de Consiliu Local (HCL) în numele căreia s-a bătut palma cu SC Schuster Ecosal SRL! Pentru că musai era necesară o HCL care nu numai că trebuia să-l delege pe primar (în acea perioadă legea încă mai permitea astfel de manevre) dar și să-i traseze sarcini precise cum să reprezinte mai bine interesele comunității. Pentru că, respectivul contract așa cum apare el negru pe alb nu este contrasemnat de către secretarul Primăriei, iar deși pe el deși apare drept cosemnatar și numele Consilierului Juridic al Primăriei de atunci, Krech Gertrud, nici semnătura ei olografă nu există! Sigur, până la proba contrarie exclud orice urmă de suspiciune în ceea ce-l privește pe fostul primar Constantin Ștefănescu care, după încheierea mandatului a devenit acționar la Sc. Schuster Ecosal SRL și cred că a fost doar o coincidență fericită (atât pentru oraș cât și pentru dl. inginer Constantin Ștefănescu)... Oricum, dacă acea HCL există (personal nu am niciun fel de dubii), ea va fi publicată în (sperăm) episodul 2 pentru a vedea împrejurările legale...

După cum foarte bine știm, la cârma municipiului a urmat inegalabilul Ioan Dorin Dăneșan, foarte dispus să perfecționeze modalitatea politică de gestionarea gunoiului. Și, treaba a fost perfecționată cu niște acte adiționale. Sub aspectul armonizării la legislație, au fost abrogate anumite prevederi din contractul inițial.

În conformitate cu noua legislație, punctul 6 din contractul inițial este înlocuit prin Actul Adițional nr.1/20.07.2010 cu un altul, citez: "Operatorul va constitui un fond pentru închiderea și urmărirea post închidere a depozitului denumit: *Fond pentru închiderea depozitului de deșeuri și urmărirea acestuia post închidere*. Limita acestui fond se stabilește prin proiectul pentru închiderea și urmărirea post închidere a depozitului care se va întocmi de către operator (SC Schuster Ecosal SRL, n.r) până la data de 30.09.2011"

Pentru a ne lămuri, orice groapă de acest tip este obligatoriu să fie ecologizată la încetarea funcționării dar și trebuie monitorizată o anume perioadă de timp după închidere. În acest film animat ne putem face o idee despre cum funcționează procesul de ecologizare.

Suma totală estimată pentru închiderea depozitului echivalează estimativ cu bugetul local pe un an de zile (!!!). Acum venim cu o întrebare. E adevărat faptul că între anii 2013-2014 operatorul trebuia să depună la acest fond suma de 1.218.600 RON sumă care nu există nici acum ci doar o bagatelă de 76.600 RON?! Dacă da atunci nu-i bine. Dacă nu, atunci ne cerem scuze cu anticipație. Și asta pentru că "numai mâine nu-i poimâine" și timpul zboară iar groapa dă să se reverse... Apropos, aveți idee cam cât este bugetul pe un an al orașului?!

Un episod foarte interesant este Asocierea CL Sighișoara cu SC Schuster Ecosal SRL. Și un altul este cum s-a ajuns ca toate eventualele pocinoage de mediu să fie transferate discret dar sigur de pe umerii operatorului de gunoaie, pe umerii Primăriei Sighișoara (și deci a cetățenilor). Toate petrecute dintr-o combinație fatală de incompetență, indolență, rea voință, complicități și interese personale. Și vom afla astfel despre cum în politică peștele mic îl înghite pe cel mare. Și-l face la buzunare...

Cât de curând episodul 2...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu